In mei 2022 kregen we bij de Heem de vraag of we een plek wisten voor een kunstwerk van de Tegelse keramist Matthieu Oehlen. Het beeld met de naam ‘Christus geneest de blindgeborene’ zou anders mogelijk verloren gaan. Na een oproep op Facebook werd duidelijk dat diverse mensen dit beeld graag zouden terugzien in een gezondheidscentrum en meer specifiek St. Julia aan de Venloseweg in Tegelen. De Heem heeft in overleg met Matthieus zoon Wim Oehlen gesprekken gevoerd met De Zorggroep om het beeld bij St. Julia te plaatsen. Daar staat het beeld vanaf vandaag prominent in de centrale hal. Extra bijzonder is dat St. Julia ook het verzorgingstehuis is waar Matthieus vrouw, Zus Oehlen-Probst, tot haar overlijden in februari 2022 verbleef.

Zoon Wim heeft allereerst nog wat restauratiewerk verricht. De vingers aan een van de handen moesten opnieuw gemaakt worden van geboetseerde klei. Het beeld is eind jaren ’40 gemaakt van chamotte klei en gebakken in Reuver. Het werk is geglazuurd (zoutglazuur), is circa 1 meter hoog en weegt ongeveer 100 kilo. Het beeld werd gepubliceerd in ‘Spiegel van Limburg’, uitgegeven in samenwerking met de Culturele Raad Limburg in 1950.

Keramist Matthieu Oehlen werd in 1915 in Tegelen geboren en overleed hier ook in 1991. Omstreeks 1933 ontdekte hij de kunst van het boetseren. Door zelfstudie en door contacten met kunstenaars die bij het keramisch atelier van Russel-Tiglia in Tegelen werkzaam waren, ontwikkelde hij zich al vroeg tot een bekwaam en creatief boetseerder en ontwerper, met name in de lijn van het volksaardewerk. Voor en na 1940 had hij in Tegelen een eigen atelier waar enkele jongeren, waaronder Dries Engelen (later beeldhouwer) en André van den Heuvel (later toneelspeler) hun eerste contacten met boetseerkunst hadden.

Matthieu gaf vanaf 1941 leiding aan het atelier van de afdeling kunstkeramiek van de N.V. Greswaren Industrie Teeuwen (GIT). Het atelier lag in Reuver. De productie bestond uit religieuze en profane beeldjes en wandreliëfs van aardewerk, zoals kruisbeelden, Mariabeelden, wijwaterbakjes en vazen. In 1955 werd de commerciële productie van het sieraardewerk gestaakt, waardoor Matthieu zich meer ging richten op de technische richting (samenstelling kleisoorten en functioneren tunnelovens).

In zijn vrije tijd maakte hij beelden en reliëfs die een duidelijke eigen ontwikkeling laten zien. Zo ging hij aan het einde van de jaren veertig werken in een Neoromaanse stijl. Een van de voorbeelden daarvan is het werk ‘Christus geneest de blindgeborene’. In zijn atelier in Tegelen heeft hij in de jaren 1957-1960 kleine beeldjes en vaasjes in gietklei vervaardigd. Ook maakte hij diverse kerststallen, waarvan enkele grotere zich in de kerk van Belfeld en de kapel van de St. Martinushof in Tegelen bevonden. Matthieu was tot het einde van zijn leven actief in de boetseerkunst.

Bovenstaande tekst met dank aan de beschrijving van de overzichtstentoonstelling van Matthieu Oehlen van september 1993 t/m januari 1994 in het Pottenbakkersmuseum.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie