
Wegkruis aan de Roermondseweg, hoek Kruisstraat
Kom en ontdek de verborgen geschiedenis van het klein-religieus erfgoed in jouw omgeving! De lezing van Rob van der Heijden is op dinsdag 18 februari om 20.00 uur in Zaal de Vriendenkring in Steyl. Voor leden van de Heem is de lezing gratis. Niet-leden betalen € 5,- entree.
Tegelen en Steyl herbergen een schat aan klein-religieus erfgoed. Zo hebben we diverse kapellen in Tegelen en Steyl, maar liefst 6 wegkruisen (waarvan de oudste 90 jaar oud) en diverse overige religieuze objecten. Maar wat is de geschiedenis achter deze kruisen en kapellen? Wie plaatste ze, en waarom? Wat vertellen ze ons over het religieuze en culturele verleden? Op deze en vele andere vragen geeft historicus Rob van der Heijden antwoord tijdens een boeiende lezing over kruisen en kapellen in Limburg, met bijzondere aandacht voor Tegelen en Steyl.
Rob van der Heijden is een deskundige op het gebied van Limburgse geschiedenis. Hij heeft veel gepubliceerd over onder andere het Limburgs separatisme, de poging van België om Nederlands-Limburg te annexeren, en beide wereldoorlogen. Daarnaast is hij al decennialang actief in het behoud en onderzoek van klein-religieus erfgoed. Sinds 1997 is hij voorzitter van Kruisen en Kapellen Meerlo-Wanssum, sinds 2018 coördinator van het Platform Kruisen en Kapellen Horst aan de Maas en sinds 2022 secretaris-penningmeester van Kruisen en Kapellen in Limburg.
Tijdens de lezing neemt hij de aanwezigen mee in de geschiedenis van kruisen en kapellen in Limburg, met een speciale focus op Tegelen en Steyl. Bekend om hun rijke religieuze traditie, herbergen zij tal van bijzondere wegkruisen en kapellen die niet alleen uitingen zijn van volksdevotie, maar ook een diepere historische en culturele betekenis hebben. De kruisen en kapellen in deze regio zijn nauw verbonden met de kloostergemeenschappen van Steyl, de eeuwenoude bedevaartroutes en de sterke katholieke identiteit die dit gebied lange tijd heeft gekenmerkt.
Met rijke historische inzichten en talloze afbeeldingen brengt Van der Heijden de verhalen achter deze monumenten tot leven. Waarom staan ze op bepaalde plekken? Welke gebruiken en tradities zijn ermee verbonden? En hoe worden ze vandaag de dag nog steeds gekoesterd en onderhouden?