De Duitsers de baas, ons kinderboek over de Tweede Wereldoorlog in Tegelen en Steyl, krijgt vandaag een enthousiaste recensie in Nieuwe MensaBerichten, het digitale maandblad van Mensa Nederland.

De recensent is zeer te spreken over de manier waarop auteur Gertie Schouwenberg de oorlogstijd beschrijft door de ogen van de 10-jarige Maaike: “In dit boek brengt Gertie abstracte feiten uit de geschiedenisboeken tot leven.” “Trefzeker verwoordt ze de kinderlijke verwondering over de onbegrijpelijke gebeurtenissen.”

Het boek is voor 10 euro te koop in onze webshop en bij de lokale boekhandel.

Hieronder staat de complete recensie uit de Nieuwe MensaBerichten van 21 januari 2022.

Foto Adriaan de Roode

Bomen die springen, vallen om

Boekrecensie van ‘De Duitsers de baas’ door Esther van den Enden

Samenvatting

Maaike is 7 jaar wanneer op 10 mei 1940 Duitse soldaten via de Kaldenkerkerweg Tegelen binnenkomen. Te voet, te paard, met tanks en auto’s: de lange stoet lijkt wel een carnavalsoptocht, behalve dat de mensen er stil bij staan te kijken. Op een enkele NSB-er na. Wanneer Nederland zich enige dagen later overgeeft, merkt ze nauwelijks meer iets van de oorlog: de school en het leven gaan voor haar gewoon door. Dat verandert in de jaren daarna, wanneer de radio uit het huis verdwijnt, haar vader zich schuilhoudt in een gat in de tuin en haar grote broer bij het verzet gaat. Langzaam komt de oorlog steeds dichterbij.

Door de ogen van een kind

Gertie Schouwenberg, woonachtig in Tegelen, beschrijft in het eerste deel van dit kinderboek de Tweede Wereldoorlog door de ogen van een jong meisje. Ze heeft zich gebaseerd op waargebeurde feiten, opgediept uit onder andere dagboeken en geschiedenisboeken. Trefzeker verwoordt ze de kinderlijke verwondering over de onbegrijpelijke gebeurtenissen. En het schier oneindige vermogen van kinderen en van alle mensen om zich aan te passen. Om te overleven.

In het tweede deel van het boek neemt ze de lezer mee langs monumenten en andere gedenkplekken in Tegelen en Steyl. Met prachtige zwart-witfoto’s en sprekende beschrijvingen nodigt ze de jonge lezers uit om er ook zelf langs te gaan.

We hebben allemaal een keuze

In dit boek brengt Gertie abstracte feiten uit de geschiedenisboeken tot leven. Ze geeft een menselijke maat en een menselijk gezicht aan afschrikwekkende gebeurtenissen. Ze laat zien dat de Tweede Wereldoorlog tot op de dag van vandaag nog zichtbaar en tastbaar is, als je weet waar je moet kijken. En ze herinnert ons eraan dat we altijd een keuze hebben: omringd door ellende en narigheid hoeven we niet ook zelf te vervallen in wreedheid, maar kunnen we blijven kiezen voor waardigheid en barmhartigheid.